20210515_080650.jpgNiinku oikeesti joo-o....tää on jokakeväinen prosessi...

Täähän alkoi siitä ihan alunperin kun mun edesmennyt rakas Isukki hankki mulle Kombi Max fillarin, valkoisen, silloin kun olin penska, en ollut vielä edes koulussa silloin joten sehän oli iso mulle, ja oli vaikea opetella sillä ajelemaan....

No, aina kun vedin turvat mua suunnattomasti itketti kun fillariin tuli kolhuja...

Kombi kulki mukana aina mihin itsekin kuljin, ajelin kesällä omaan mummulaani 30 km  kepposeen mennen tullen... kerran siitä sitte laukes  kettingit pois paikoiltaan, onneks aika lähellä mummulaa. Toki, muutama km oli vielä matkaa. No minä tietty lähimpään taloon ja vanhan Isännän juttusille josko sais apua. Tiesin kyllä Isännän sellaseks hyvää päivää tutuksi. Vanha Isäntä dusas kettingit paikoilleen, minä tietty kysyin mitä oon velkaa, mutta Isäntä tuumas että vie Vaarilles terveisiä ja kerro kuka auttoi, ja hymyili vielä leveästi ja lähti traktorillaan pellolle...

Minä tyytyväisenä sotkin mennen mummulaan,  kerroin tapauksen ja siitäkös Vaari iltaantu...löi kävelykeppiään vanhan torpan tuvan lattiaan ja huus kun hinaaja, ikinä ollu nähny kun Vaari saa kicksit

SAATANA SINNE EI TARVI MENNÄ VAIKKA OLIS POLVET RUVELLA... SE ON OPETELTAVA ITTE LAITTAMAAN PYÖRÄÄ KUNTOON JOS POLKEE HALUAT

Jassoo... ei tullut uskovaisten pastilleja yläsängystä sillon...

Kyllä Vaari siitä rauhottu sitte parin päivän päästä... että ei traumoja siitä jäänyt millään lailla... siihen aikaan oli maatiloilla tarkkaa missä raja kulkee, tietty nytkin, mutta vähän eritavalla... Jos yks isäntä on sitä mieltä että rajapyykkinä toimiva kivi on parikymmentä  senttiä väärässä suunnassa itsestään katsottuna, niin khyyl se yöllä käytiin siirtämässä....

Taas oli traktoritaisto valmis, kun toinen sen huomas...

No, siis siihen fillariin... asunut olin jo vuosia pois kotikodista, Isukki toi auton takakontissa mun vanhan fillarin 300 km päästä mulle, voi mikä onnen päivä se oli... mun vanha luottoystävä tuli kotiin....en antanut sitä omalle tyttärelleni edes käyttöön... mutta sitten tuli oikeasti tilanne, että tytär tarvitsi sitä, noh, minä tietty ohjeet lukituksesta ja kaikesta  muusta huolissani annoin... tyttö tuli käymään sisällä vessassa ja joi vettä, kysyin että onhan fillari lukossa...jo siinä vaiheessa tajusin, että nyt oli käynyt tytöllä saatanan suuri moka kun silmät levis....

Molemmat alas portaita, fillaria ei näy missään, jumalauta että on ollut nopeeta menoo... joku saatanan nisti oli takavarikoinut fillarin omaan käyttöönsä oikeasti, vajaassa minuutissa.... oli varmaan ollut kiire hakea pöllypussinsa ennen kun myydään loppuun.... vitutuksen määrä oli saatanan suuri....meillä oli tyttären kanssa yksi vaihtoehtonisti, hyvin varma sellainen, joka oli ollut pihalla silloin, kun tytär tuli sisälle.... sellanen oikeesti rotan näköinen, pieni, oikeestaan se oli myös hyvinkin mulkun näköinen myös...sellasen mulkun joka ikinä ei seiso vaikka sille tekis mitä....sellanen mitäänsaamaton hyytelö....mähän sitten tein taikojani  noitavoimillani illalla,  ja voi saatana, niinhän siinä kävi että nisti kulki käsi kipsissä 6 vko kuuman kesän... ja leikattiin muistaakseni vielä kipsin jälkeenkin....

  Tuosta tapauksesta on kulunut aika tarkalleen sen 30 vuotta, mutta vielä tänäpäivänäkin,   kun näen tämän nistin, saan oksennusrefleksin, silmäni vaipuvat viiruiksi, ja mieleni tekee pistellä haarukalla sen iho täyteen reikiä, pyörittää se asfaltilla täyteen asfaltti-ihottumaa....ja uskokaa että tää nisti joku kerta saa varmaan ansaitsemansa kohtalon, kun se ajelee silmät seisoen joka vitun kerta kun näen sen eri fillareilla.... 

Hmmm....mä kannan tuota loppuelämäni varmaan mukana, ja kun tapaan nistin helvetissä tuhkaisten porttien luona, tungen sen pään porttien väliin ja hakkaan portteja vastakkain....

Tyttärelleni en ole katkera, enkä vihainen, ehkä hän on oppinut tuosta jotain, tai sitten ei, se ei ole minun huoleni, aikuinen ihminenhän tuo jo on....

Kuva on lainattu netistä, se ei siis ole minun Kombini, mutta samanmoinen, ehkä mä joskus saan mielenrauhan näin keväisin ja kesäisin jos RahaEnkeli on suotuisa, ja pistää muutamat ylimääräiset eurot/kympit/sataset  jemmaan.... niin että saisin itselleni samanmoisen fillarin kuin minulla oli, tuo Kombi Max....

Näin huomaa kuinka joku asia on toiselle erittäin suuri, ja jollekin muulle mitäänsanomaton, silti se ei tee meistä huonompia tai parempia kuin toiset...